hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آذربایجان شرقی| فرار سرمایه‌گذاران به دلیل نبود زیرساخت‌ها

آذربایجان شرقی| فرار سرمایه‌گذاران به دلیل نبود زیرساخت‌ها

سرمایه‌گذارانی که به آذربایجان شرقی وارد می‌شوند و می‌خواهند در این استان سرمایه‌گذاری کنند از کمبود امکانات و زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش برق گله‌مند هستند و همین امر موجب فراری شدن آن‌ها می‌شود.

 به گزارش ایرنا، درحالی‌که محدوده جغرافیایی برق منطقه‌ای آذربایجان، متشکل از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی، 8 درصد جمعیت کشور را در خود جای‌داده است، سهم آن از قدرت منصوبی برق میهنمان تنها به 3.5درصد می‌رسد که نشان‌دهنده کم‌توجهی وزارتخانه‌های مسئول به توسعه شبکه برق در این خطه است. کمبود برق در شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی موجب شده است که تنها در شهرک صنعتی شهید سلیمی 32 واحد تولیدی - صنعتی با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری، بلااستفاده بمانند، ضمن اینکه حدود 5 واحد صنعتی در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی نیز به این دلیل تعطیل‌شده‌اند.

در شرایطی که شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی به هزار و 456 مگاوات برق نیاز دارند، از این میزان تنها 412 مگاوات، معادل یک‌چهارم آن تا به امروز تأمین‌شده و توسعه صنعتی استان معطل نبود یا کمبود برق به‌عنوان زیرساخت اصلی موردنیاز توسعه است.

اکنون بهترین فرصت برای تأمین زیرساخت‌ها است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سیمای ترسیم‌شده از صنعت استان، می‌گوید: نبود زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در بخش برق درزمانی که مدیران استانی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند، موجب فراری شدن سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری از این استان می‌شود. جواد رحمتی، با تأکید بر اینکه تأمین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش برق از عهده اعتبارات سازمان برنامه‌وبودجه استان خارج است، می‌افزاید: اعتبار لازم برای ایجاد و توسعه این زیرساخت‌ها باید در لایحه بودجه سالانه کشور پیش‌بینی شود و اکنون نیز بهترین فرصت برای این کار است، زیرا دولت در حال تنظیم این لایحه است. او با تأکید بر لزوم انجام اقدامات و پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط استانی برای لحاظ کردن اعتبار موردنیاز توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه برق استان در لایحه بودجه سال آینده، اظهار می‌کند: برای تأمین زیرساخت‌ها و برق موردنیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی می‌توان از روش سرمایه‌گذاری «بی.او. تی»(ساخت، بهره‌برداری و انتقال) برای احداث و راه‌اندازی پست‌های برق استفاده کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود صنعتگران و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد و تجهیز پست‌های توزیع برق، می‌گوید: در این راستا آورده سرمایه‌گذاران نیز به‌مرورزمان می‌تواند از محل هزینه‌های برق مصرفی و فروش برق و انشعابات مستهلک شود و با این اقدام مشکل تأمین برق واحدهای صنعتی نیز برطرف می‌شود. رحمتی، با تأکید بر اینکه با اتکای صرف به اعتبارهای دولتی رفع مشکل برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی امکان‌پذیر نخواهد شد، ادامه می‌دهد: موضوع کمبود برق استانی باید برای همیشه حل شود چراکه برای استان صنعتی آذربایجان شرقی عدم توسعه صنایع به دلیل نبود برق افت به‌حساب می‌آید.

امکان بهره‌برداری از ده‌ها واحد صنعتی وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز با بیان اینکه توسعه واحدهای صنعتی بدون تأمین زیرساخت‌ها روی نمی‌دهد، می‌گوید: واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا از طریق منابع بانکی در شهرک‌های صنعتی احداث و ماشین‌آلات موردنیاز نصب می‌شود ولی در زمان بهره‌برداری به علت نبود زیرساخت راه‌اندازی نمی‌شود. یونس ژائله، با تأکید بر این‌که توسعه آذربایجان شرقی منوط به تأمین زیرساخت‌هاست، اضافه می‌کند: این استان به دلیل صبغه صنعتی و تولیدی ازنظر نیروی انسانی ماهر و متخصصان تراز اول در حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی از ویژگی منحصربه‌فردی برخوردار است که با بهبود وضعیت زیرساخت‌ها اقتصاد آن بیش‌ازپیش شکوفا می‌شود. او با اشاره به اینکه نبود زیرساخت‌ها مانع از توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی می‌شود، اظهار می‌کند: فقط در شهرک صنعتی شهید سلیمی در ۳۲ واحد تولیدی و صنعتی، تمام ماشین‌آلات و تجهیزات تأمین و نصب‌شده و آماده تولید است ولی به دلیل تأمین نشدن برق موردنیاز این واحدها امکان بهره‌برداری از آن‌ها فراهم نیست.

1242 مگاوات برق نیاز است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به راه‌اندازی نشدن ۳۲ واحد صنعتی در شهرک سلیمی تبریز به علت مشکل در برق‌رسانی به این واحدها، می‌گوید: در این استان نسبت به سایر استان‌های استقبال برای سرمایه‌گذاری بیشتر است، ولی وقتی سرمایه‌گذار با مشکل تأمین زیرساخت در شهرک‌های صنعتی مواجه می‌شود سرمایه خود را به سایر استان‌ها انتقال می‌دهد. سید مرتضی نیرومند، با اشاره به اینکه حال صنعت استان خوب نیست و حل مشکل تأمین نیرو، امری فرااستانی است، اضافه می‌کند: هم‌اکنون در استان‌های هم‌جوار شاهد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران استان آذربایجان شرقی در استان‌های هم‌جوار هستیم. او با بیان اینکه در ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان برای ۵۴ هزار نفر اشتغال ایجادشده است، یادآوری می‌کند: هم‌اکنون در شهرک‌های صنعتی استان ۴۱۲ مگاوات برق تأمین‌شده است و نیاز به تأمین هزار و ۲۴۲ مگاوات برق برای راه‌اندازی و توسعه واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها برای سال‌های آینده وجود دارد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی می‌گوید: بر اساس این آمار ۲۵ درصد از برق شهرک‌های صنعتی استان تأمین‌شده و برای تأمین بقیه برق موردنیاز این شهرک‌ها در سال‌های آینده باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود. نیرومند، ادامه می هد: در چند شهرک صنعتی استان مانند شهرک سلیمی یا آخولا که دارای مشکل ویژه هستند در صورت ایجاد ترانس برق 50 مگاواتی مشکل آن‌ها در کوتاه‌مدت حل می‌شود.

سهم تولید انرژی در آذربایجان شرقی 4/2 درصد است

رئیس گروه امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه سهم تهران در تولید انرژی 7/8، اصفهان 7/7، بوشهر 3/6 و خراسان رضوی 6/5 درصد است، می‌گوید: سهم آذربایجان شرقی از جمعیت کشور 9/4، در تولید انرژی 4/2 درصد و در ارزش‌افزوده حدود 5/3 درصد است که این آمار اصلا باهم تناسب ندارند. عباس بشیری، اضافه می‌کند: سهم برق منطقه آذربایجان متشکل از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی از قدرت منصوبی برق کشور، 5/3 درصد کشور است درحالی‌که سهم جمعیتی آن 8 درصد بوده و این شرکت در بین 16 برق منطقه‌ای کشور در رده 12 قرار دارد. او با اشاره به اینکه سهم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استان از تولید برق صفر است، یادآوری می‌کند: در تهران 56 درصد، در کرمان 87 درصد، در یزد 87 و در البرز 63 درصد برق از طریق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تولید می‌شود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد